Wilczym śladem jako historia powstania najwybitniejszej gry RPG
W tym roku obchodzimy okrągłą, dziesiątą rocznicę powstania genialnej gry RPG, Wiedźmin 3: Dziki Gon. Po świecie podróżuje orkiestra wraz z zespołem Percival Schuttenbach, grając muzykę z trzeciej odsłony gry, kolejne koncerty/wydarzenia szykują się także w Polsce. Prócz muzykalnej podróży po globie w międzyczasie została wydana książka, w której opisano procesy powstawania gry. Jak budowane są questy? Czy trzeba być koniecznie programistą, aby tworzyć scenariusz gry?
Historia gry osadzona jest w czasie, kiedy Geralt i Yennefer powrócili z Wyspy Jabłoni. Wiedźmin musi odnaleźć Ciri przed ścigającymi ją upiorami – legendarnym Dzikim Gonem.
Jeśli jesteś fanem Wiedźmina, zajrzyj do naszego wpisu o nowej książce Andrzeja Sapkowskiego: Wiedźmin powraca!
Wkurzające znaczniki, ograniczenia map, aż w końcu zmiana na Next-Gen
Ile człowiek tracił nerwów, aby wprowadzono poprawki, aby CD Projekt RED ugiął się wreszcie i dodał jeden znacznik do całej mapy gry: Podzamcze. Zostały poprawione bugi, motoryka postaci. Ulepszone tekstury, wierność odwzorowania, jakość cieni, zasięg widzenia i gęstość tłumu. Na początku, bez Next-Gen, wyglądało to trochę gorzej. Jedyna rzecz, która nie potrzebowała poprawek generacyjnych, to muzyka. W Wilczym Śladzie poznajemy historię Marcina Przybyłowicza, syna znanego perkusisty z zespołu Warsztat. Kunszt muzyczny Marcina został doceniony, jego utwory wykorzystywane są dzisiaj, dzięki Wiedźminowi 3, do seriali i filmów.

Kolejne dzieła muzyczne Przybyłowicza będziemy mogli usłyszeć w czwartej odsłonie Wiedźmina, a także w grze The Blood of Dawnwalker, której reżyserem ma być Konrad Tomaszkiewicz, mistrz reżyserki gamingowej – samego Dzikiego Gonu. Do dziś, z zamiłowaniem, wiele ludzi słucha cudownej ballady Wilcza Zamieć. Muzykę skomponował Marcin, słowa napisała Aleksandra Motyka. A samą piosenkę Priscilli zaśpiewała Anna Terpiłowska – absolwentka krakowskiej szkoły teatralnej.
P.S. Nie znam mężczyzny, który by na tej balladzie w grze nie uronił łzy 😉.
Świat Wiedźmina otworzył tym ludziom wiele drzwi do rozwoju kariery. To wszystko świetnie opisał w swojej książce Jankowski.
Krwawy Baron i Mysia Wieża – dwa najlepsze questy podstawki
Nie zdajemy sobie sprawy, że składanie takiej gry to wielki wysiłek. Chociażby sama projekcja światła i cieni. W książce poświęcono dużo opisów dwóm questom uznawanym przez graczy za najciekawsze, najbardziej wciągające: losy rodziny Krwawego Barona i klątwa na Kłomnicy.
Nadmienię, że misja na Kłomnicy, Mysia Wieża, jest inspirowana legendą o Popielu, który został zjedzony przez myszy na zamku w Kruszwicy.

Skąd pomysł na pijanego Filipa Stengera? Jego dezercja, wraz z innymi wojakami, podczas III wojny z Nilfgaardem skończyła się opanowaniem opuszczonego Kasztelu Wrońce. Dogadał się z „czarnymi” (potocznie nazywano tak w grze Nilfgaardczyków, ze względu na kolor zbroi) i stał się pełnoprawnym zarządcą.
Twórcy Wiedźmina 3 w większości urodzili się w latach osiemdziesiątych dorastali w latach dziewięćdziesiątych.
Wychowani u schyłku PRL i w trudnym okresie transformacji niektórzy z twórców gry mieli w młodości – w domu lub w otoczeniu – styczność z przemocą domową, alkoholem, biedą, niedostatkiem. Pragnieniem wielu było udowodnienie sobie i światu, że można pokonać wszelkie przeciwieństwa, i tu, w Polsce, stworzyć jedną z najlepszych gier wideo w historii.
Misja z rodziną Barona była swoistym lekiem na stare doświadczenia, często z dzieciństwa. A Kłomnica – ukłonem w stronę jednej z najstarszych polskich legend.
Książka tylko dla fanów gry?
Absolutnie. Dzięki książce Zbigniewa Jankowskiego możecie poznać, jak tak naprawdę wygląda skomplikowany proces powstawania gier wideo. Jest to świetny reportaż, w którym poznacie twórców i z którego dowiecie się, że podczas pracy nic nie jest na sztywno. Ale jak trzeba – należy się spiąć i testować grę do skutku. Aby nie miała ani jednego mankamentu.
W książce zabrakło mi szerszych opisów i inspiracji do dodatków, w szczególności dla Krwi i wina, ale poznacie z niej historie pobocznych wątków. A także dowiecie się, czemu Tomaszkiewicz zdecydował się na odejdzie z grupy CD Projekt RED, stając się tym samym reżyserem dla The Blood of Dawnwalker. Potencjalnie konkurencyjnej gry dla Wiedźmina 4.
Książka została wydana nakładem Wydawnictwa Gamebook.