Czujesz tak, jak myślisz to narzędzie przydatne dla wielu terapeutów, szczególnie tych pracujących z dziećmi i młodzieżą, wykorzystujących terapię poznawczo-behawioralną. Spodoba się zarówno wszystkim leczącym w klinikach oraz gabinetach, jak i rodzicom chcącym zadbać o zdrowie psychiczne swoich pociech.
Czujesz tak, jak myślisz to interesujące źródło informacji na temat terapii poznawczo-behawioralnej stosowanej w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także zależności między myślami, uczuciami a wynikającym z nich zachowaniem. Prócz podstawowych pojęć wiążących się z tym sposobem leczenia znajdziemy tam wiele pomocnych materiałów i ćwiczeń przeznaczonych zarówno dla młodszych, jak i starszych pacjentów, do wykorzystania w procesie leczenia.
KIM JEST AUTOR?
Poradnik został napisany przez doktora Paula Stallarda, który ukończył psychologię kliniczną na Birmingham University. Poświęcił swoje życie pracy z dziećmi i młodzieżą. Obecnie przewodniczy próbom naukowym oceniającym zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) w leczeniu zaburzeń po stresie pourazowym (PTSD).
CO ZNAJDZIEMY W ŚRODKU?
W pierwszych rozdziałach Czujesz tak, jak myślisz, znajdziemy uporządkowaną wiedzę z zakresu psychoterapii (głównie CBT). Takie wprowadzenie jest bardzo użyteczne, szczególnie dla tych, którzy nie pracują jako terapeuci czy psycholodzy.
Z wprowadzenia dowiemy się:
Czym jest CBT i jak działa?
Jaki jest cel terapii?
Kiedy stosuje się ten rodzaj leczenia?
Jak oceniać podstawowe umiejętności wymagane przy stosowaniu terapii poznawczo-behawioralnej?
Jakie są różnice pomiędzy sposobem prowadzenia terapii u dzieci a młodzieży?
Jaki problemy możemy napotkać w trakcie pracy z młodymi pacjentami?
Ponadto zaznajomimy się z ważnymi pojęciami potrzebnymi do pojęcia całości lektury. Ogromnym plusem jest szara ramka po każdym większym akapicie, która go podsumowuje. Pozwala ona zachować porządek, ład i zwrócić uwagę czytelnika na to, co ważne.
Stwierdzenia użyte przez autora poparte są wynikami badań rozmaitych naukowców, możemy zatem traktować ten poradnik jako rzetelne źródło.
NIESTANDARDOWY FORMAT
Byłam zaskoczona, że książkę wydrukowano w trochę większym formacie. Szybko jednak dostrzegałam zalety tego rozwiązania, bo na większych kartkach mamy miejsce na własne notatki. Dodatkowo gramatura papieru umożliwia swobodne wypełnienie (długopisem lub ołówkiem) materiałów znajdujących się w środku.
CO Z PRAKTYCZNYM ZASTOSOWANIEM?
„Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą” – taki opis znajdziemy na okładce i faktycznie, nie mija się on z prawdą.
Jak napisałam wyżej, książka zawiera wachlarz rozmaitych materiałów, które terapeuci mogą wykorzystać podczas sesji. Ćwiczenia podzielone są według następujących tematów:
Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej.
Myśli automatyczne.
Powszechne zniekształcenia poznawcze.
Restrukturyzacja poznawcza i myślenie zrównoważone.
Przekonania pierwotne.
Rozwijanie nowych umiejętności poznawczych.
Rozpoznawanie uczuć.
Strategie panowania nad nieprzyjemnymi uczuciami.
Pomysły na zmianę zachowania.
Możliwości radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Każdy temat składa się z klarownego streszczenia podstawowych zagadnień, co znacznie ułatwia nawigacje po ćwiczeniach. Autor dodaje, że tę część można wykorzystać jako konspekt pozwalający określić, na jakie zagadnienia należy położyć nacisk podczas sesji.
Jeśli chodzi o same materiały, są one poprzedzone wprowadzeniem z łatwymi w przekazie przykładami, które obrazują dane zagadnienie w taki sposób, że dziecko bez problemu je zrozumie. Ta część zawiera wiele obrazków, dymków i schematów do wypełnienia przez pacjenta.
PODSUMOWANIE
Moim zdaniem Czujesz tak, jak myślisz powinno znaleźć się w biblioteczce każdego terapeuty, ponieważ lektura pozwoli uporządkować i udoskonalić wiedzę w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej z dziećmi i młodzieżą. Jednocześnie jest to pozycja dla rodziców chcących rozwijać świadomość emocjonalną swojego dziecka choćby w trakcie zabawy.
Materiały skonstruowane są w taki sposób, że z łatwością można dostosować je do wieku odbiorcy, a wykreowani bohaterowie programu na pewno pozwolą dziecku na przejście przez każdą sesję.
Ja z tej lektury dowiedziałam się naprawdę wielu rzeczy, nawet znalazłam swoje słabe punkty, które mam szansę wyeliminować właśnie za pomocą zawartych w środku ćwiczeń. Teraz żadne pułapki myślenia czy nieprzyjemne myśli nie są mi straszne!
Tutaj znajdziesz wszystkie wcześniej stworzone kolekcje.
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.