Krytyka: Co to jest i jak sobie z nią radzić?

Krytyka nie jest łatwa do przyjęcia, nawet jeśli się jej spodziewamy. Słuchanie niepozytywnych opinii na własny temat nie jest niczym przyjemnym. Krytyka często jest przyczyną naszych kompleksów. A więc, jak sobie z nią radzić? Oto kilka skutecznych porad.

Krytyka
https://pixabay.com/pl/

Ale zacznijmy od tego co to właściwie krytyka

Już same słowo „krytyka” nie kojarzy nam się z niczym przyjemnym. Trzeba pamiętać jednak o tym, że nie zawsze musi być ona zła. Definicja krytyki brzmi tak: Analiza i ocena dobrych i złych stron z punktu widzenia określonych wartości (np. praktycznych, etycznych, poznawczych, naukowych, estetycznych, poprawnych) jako niezbędny element myślenia. Już początek wskazuje nam, że przyjmuje ona dobrą i złą formę. 

Krytykę można podzielić na krytykę konstruktywną i krytykę destruktywną. 

  1. Celem konstruktywnej krytyki nie jest wyszydzanie i wyrządzanie krzywdy, ale rodzaj nauki, którą idealnie można przedstawić na popełnionym przez kogoś błędzie. 
  2. Destruktywna krytyka nie wpływa pozytywnie na ludzi i nie ma na celu nieść pomocy.

Dlaczego ludzie krytykują?

  1. Z nudów
    Dla niektóry to jak hobby. Nie mają co robić, więc wyszukują coś w internecie i po prostu piszą komentarz. Najczęściej jest on niemiły. Wchodzą w dyskusję z innymi, najczęściej nie mając bladego pojęcia o temacie, który krytykują. 
  2. Z zazdrości
    Gdy jakaś praca odnosi sukces, na horyzoncie pojawiają się zazdrośnicy, którzy zrobią wszystko, abyś poczuł się źle. Robią to często w sposób agresywny, który jest dla nas nieprzyjemny, a my zaczynamy się tym przejmować. Ich celem jest zniechęcenie cię do tego co robisz i chcą, abyś tego zaprzestał. 
  3. Z chęcią pomocy
    I tutaj pozytywny przykład. To krytykanci, którzy znajdują u ciebie błędy i są chętni ci pomóc, abyś doskonalił swój warsztat i stawał się lepszy w tym co robisz. Chociaż taki komentarz może na pierwszy rzut oka wyglądać na obraźliwy, po dłuższej analizie możemy dojść do wniosku, że krytykant chce nam tylko pomóc. 

Co jeśli dotknie nas krytyka, a my nie wiemy jak sobie z nią poradzić? Oto 4 skuteczne sposoby, jak odbierać krytykę:

Wyciągaj wnioski. 

Celem krytyki konstruktywnej jest wpłynięcie na kogoś w taki sposób, by poprawił swoje zachowanie czy popełnione błędy. Dlatego ważne jest słuchanie krytykanta i wyciąganie wniosków. Właściwa krytyka powinna zawierać nie tylko ocenę i uwagi, ale też wskazówki jak powinno się dalej postępować. Jeśli krytykant takich nie przedstawi, nie bój się o nie zapytać. 

Nie roztrząsaj, idź dalej. 

Prawdopodobnie twój krytykant dziesięć minut po napisaniu nieprzyjemnego komentarza zdążył już o nim zapomnieć. Dziennie pisze pewnie po kilkanaście takich wiadomości, które nie mają kompletnie żadnej wartości. Nie przywiązuj do nich większej uwagi. 

Nie bój się przyznać do błędu. 

Jeśli krytykant uzasadnia wystawione przez siebie zarzuty — nie broń się za wszelką cenę. Przyznanie się do własnego błędu to akt odwagi. Nie trzeba czuć się z tym źle. Bądź dumny, że z pełną powagą i godnością przyjąłeś sobie do serca słowa krytykanta.

Zachowaj spokój. 

Pamiętaj, agresja nie jest rozwiązaniem twoich problemów. To normalne, że po przeczytaniu krytyki czujesz złość czy smutek. Ważne jednak, aby zachować spokój i nie dać emocjom przejąć nad sobą kontroli. To nasze opanowanie i powaga najbardziej zdenerwują nieprzyjaznego krytykanta. 

Leta Cáceres

Witam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *