Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla internetu jest poradnikiem, który doczekał się już trzeciego wydania. W sieci szukamy informacji na każdy temat i coraz częściej znajdujemy merytoryczne i profesjonalne teksty spełniające najwyższe standardy. Joanna Wrycza-Bekier podpowiada, jak je tworzyć.
- Tytuł: Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla internetu
- Autor: Joanna Wrycza-Bekier
- Data wydania: 05.07.2022 (III wydanie)
- Liczba stron: 280
- Kategoria: poradnik
Jak okiełznać Google?
Każdy, kto tworzy w internecie, chciałby, aby jego teksty trafiały do jak największej liczby odbiorców. Artykuły przeznaczone do publikacji w sieci rządzą się swoimi prawami. Aby zdobyły popularność, muszą być czytelne nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów, które decydują o ich pozycji w wyszukiwarce. Autorka szczegółowo opowiada o frazach kluczowych i podpowiada, jak je tworzyć, by wyszukiwarki dawały naszym tekstom pierwszeństwo. Uczy też, jak korzystać z wielu wirtualnych narzędzi oferowanych nie tylko przez Google.
Każdy element tekstu jest ważny
Webwriting szczegółowo omawia każdy element, który powinien się znaleźć w tekście, by był on czytelny dla odbiorcy i robota. Autorka zwraca uwagę na lid, śródtytuły oraz tytuł, które mają kluczowe znaczenie. Opisuje strukturę akapitów, pierwsze zdanie oraz podsumowanie. Wskazuje na cechy, które powinien posiadać każdy z tych elementów, by przyciągnąć maksymalną liczbę czytelników. Ponadto charakteryzuje najpopularniejsze formaty tekstów.
Jak i jakie teksty się czyta w internecie?
Aby przykuć uwagę czytelnika, trzeba wiedzieć, w jaki sposób zachowuje się on, korzystając z komputera, a w jaki, kiedy używa urządzeń mobilnych. Okazuje się, że szukając informacji w internecie, wczytujemy się przede wszystkim w to, co napisano na początku każdego akapitu. Dopiero na podstawie oceny tych treści decydujemy, czy zagłębimy się w artykuł bardziej, czy opuścimy stronę.
Sporo miejsca autorka poświęca precyzji, jasności i przyjazności tekstów tworzonych na potrzeby internetu. Podsuwa mnóstwo porad, jak pisać zwięźle, barwnie, a jednocześnie przejrzyście.
Podsumowanie
Webwriting Joanny Wryczy-Bekier jest pozycją obowiązkową dla każdego, kto chce odnieść sukces dzięki publikowaniu tekstów w internecie. To, jak lekko czyta się tę książkę, jest najlepszą rekomendacją. Publikacja jest spójna, wciągająca i angażująca. Autorka zwraca uwagę, że obecnie wiele zasad webwritingu przeniosło się również na grunt wydawnictw papierowych. Zwłaszcza kategoria poradników czerpie z tych wzorców. Coraz częściej wykorzystuje się w nich krótkie akapity i maksymalnie upraszcza.
Autorka posługuje się wieloma przykładami, które ułatwiają zrozumienie przedstawianych treści i wpływają na lepsze zapamiętywanie informacji. Przekazuje również wiedzę o innych sposobach pozwalających szybciej się uczyć, które można zastosować we własnej twórczości, by uatrakcyjnić tekst.
O solidnym warsztacie autorki świadczy również bogata bibliografia. Dzięki niej każdy zainteresowany może poszerzyć wiedzę oraz samodzielnie odszukać informacje o wynikach badań, o których wspomniano w książce. A jest ich sporo i dotyczą wielu dziedzin — od sposobów korzystania z internetu, przez użytkowników, po funkcjonowanie ludzkiej pamięci.
Według mnie Webwriting to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto publikuje w internecie. Odkrywa tajniki funkcjonowania przeglądarek internetowych i pomaga dostosować treści do ich wymagań. Podpowiada, jak pisać, by znaleźć odbiorców. Jest przy tym wnikliwa i nie pomija żadnego szczegółu. Sposób, w jaki została napisana, świadczy o tym, że autorka zna się na rzeczy.
Przeczytaj również naszą recenzję książki „Marketing internetowy w Google”!